Vaikeusasteet

Yleistä keskustelua kätköilystä
TunturiTiger
Viestit: 144
Liittynyt: To 28.08.2008 21:23
Paikkakunta: Virrat

Vaikeusasteet

Viesti Kirjoittaja TunturiTiger » Pe 14.11.2008 13:56

Tuli hankaluuksia suunnitellessani uutta kätköä. Paikka on testattu niin että purkille asti pääsee tavallisella manuaalipyörätuolilla tai sähkärillä lumettomana aikana. Lumi kun sataa maahan niin vaikeusaste muuttuu 1:stä 1.5:n koska silloin sinne ei pääse pyörätuolilla. Kuitenkin kätkö on haettavissa jalkaisin myös talvella. Mikäs silloin on oikea tähtimäärä?
Nimim. Toista kätköä pukkaa

Avatar
rixu
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 10.09.2008 18:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Vaikeusasteet

Viesti Kirjoittaja rixu » Pe 14.11.2008 14:01

Itse laittaisin Terrain 1, ja kuvaukseen maininnan että pyörätuolilla ei pääse talvisin.

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Vaikeusasteet

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Pe 14.11.2008 14:07

Terrain 1. Jotkut muuten laittavat ykkösen, vaikka kätköä ei voisi koskaan hakea pyörätuolilla.

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vaikeusasteet

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » Pe 14.11.2008 22:31

Tuo pyörätuolilla hakeminen on muuten kohtuullisen vaikea kriteeri. Riittääkö, että kätkön viereen pystyy ajamaan pyörätuolilla, vai pitääkö se myös pystyä noukkimaan esille tuolissa istuen? Lähinnä mietin vammaisia kätköilijöitä. Voipi jonkin verran jurppia, jos on merkattu terrain 1 ja vielä invamerkillä, ja sitten paikan päälle saapuessa huomaa, että ei yllä kätköön, vaikka arvaakin sen sijainnin. Moni vammainen kätköilija varmaan kätköilee kimpassa jonkun muun kanssa, mutta minusta ainakin nuo invamerkillä merkityt tulisi olla oikeasti tuolissa istuen noudettavissa olevia, jotta tietäisi mille kätkölle voi lähteä yksikseenkin.
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

Avatar
pocotipo
Viestit: 133
Liittynyt: Ti 13.05.2008 21:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Vaikeusasteet

Viesti Kirjoittaja pocotipo » La 15.11.2008 0:13

Ei ihan samasta aiheesta, vaikka otsikon mukainen kysymys kyllä..

Voiko/saako/pitääkö oman kätkön vaikeusastetta muuttaa jälkeenpäin, jos on alkanut tuntua, että sen on alun perin arvioinut väärin?

Mulla on pari kätköä, joita tehdessä ajattelin niiden olevan todella helppoja löytää, joskaan ei (ainakaan talvella) pyörätuolista noukittavissa. Niinpä asetin vaikeusasteeksi 1,5. Nyt vaan on alkanut tuntua, että aliarvioin vaikeuden, kun joka kolmas etsijä loggaa DNF:n :? Purkit ovat kyllä paikoillaan, olen käynyt tarkistamassa. Toinen purkki on ihan käytännön syistä oikeasti hyvin piilotettu :) Toisen koordinaatit taas saattavat olla vähän epätarkat, mutta vihjeen avulla pitäisi löytyä. Vaan kun ei näy löytyvän!

Siis: suuttuukohan joku, jos nostan vaikeusastetta esim. 2-2,5:een? Tai pystyykö sitä yleensäkään muuttamaan?

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vaikeusasteet

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » La 15.11.2008 0:30

pocotipo kirjoitti:Ei ihan samasta aiheesta, vaikka otsikon mukainen kysymys kyllä..

Voiko/saako/pitääkö oman kätkön vaikeusastetta muuttaa jälkeenpäin, jos on alkanut tuntua, että sen on alun perin arvioinut väärin?

Mulla on pari kätköä, joita tehdessä ajattelin niiden olevan todella helppoja löytää, joskaan ei (ainakaan talvella) pyörätuolista noukittavissa. Niinpä asetin vaikeusasteeksi 1,5. Nyt vaan on alkanut tuntua, että aliarvioin vaikeuden, kun joka kolmas etsijä loggaa DNF:n :? Purkit ovat kyllä paikoillaan, olen käynyt tarkistamassa. Toinen purkki on ihan käytännön syistä oikeasti hyvin piilotettu :) Toisen koordinaatit taas saattavat olla vähän epätarkat, mutta vihjeen avulla pitäisi löytyä. Vaan kun ei näy löytyvän!

Siis: suuttuukohan joku, jos nostan vaikeusastetta esim. 2-2,5:een? Tai pystyykö sitä yleensäkään muuttamaan?
Pystyy muuttamaan. Klikka edit listing ja pääset muuttamaan kaikkia tietoja. Minä juuri muutin kätköni vaikeusastetta, kun sitä ei ole vielä kukaan löytänyt ja ne jotka ovat kulkeneet osan matkaa, ovat käyttäneet siihen saman verran aikaa kuin olin alunperin kuvitellut kuluvan koko kätkön löytämiseen.

Toiseen kysymykseen. Kyllä varmaan joku suuttuu. Minusta kätkön tekijällä tulee kuitenkin olla oikeus muuttaa luokituksia, jos huomaa niiden olevan väärät. Tuskin ketään haittaa jos luokituksia kiristää, tilastot vain kaunistuu, mutta laskemisesta voi joku hernettä nenään vetää, vaikka se ainakin ensimmäisen kätköni kohdalla olisi ihan aiheellista. Olin suunnitellut, että sinne pitää kävellä polkua pitkin noin 1km ja jo FTF:n hakeneet keksivät, että kahden metrin päähän kätköstä pääsee myös autolla.
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Vaikeusasteet

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » La 15.11.2008 10:48

Dragonfly Vet kirjoitti:Tuo pyörätuolilla hakeminen on muuten kohtuullisen vaikea kriteeri. Riittääkö, että kätkön viereen pystyy ajamaan pyörätuolilla, vai pitääkö se myös pystyä noukkimaan esille tuolissa istuen? Lähinnä mietin vammaisia kätköilijöitä. Voipi jonkin verran jurppia, jos on merkattu terrain 1 ja vielä invamerkillä, ja sitten paikan päälle saapuessa huomaa, että ei yllä kätköön, vaikka arvaakin sen sijainnin. Moni vammainen kätköilija varmaan kätköilee kimpassa jonkun muun kanssa, mutta minusta ainakin nuo invamerkillä merkityt tulisi olla oikeasti tuolissa istuen noudettavissa olevia, jotta tietäisi mille kätkölle voi lähteä yksikseenkin.
Itse en invamerkkiä pistäisi, jos purkkia ei saisi käteensä pyörätuolista. Eihän siinä merkissä olisi muuten mitään ideaa... :roll:

Avatar
rixu
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 10.09.2008 18:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Vaikeusasteet

Viesti Kirjoittaja rixu » La 15.11.2008 11:02

Dragonfly Vet kirjoitti: Toiseen kysymykseen. Kyllä varmaan joku suuttuu. Minusta kätkön tekijällä tulee kuitenkin olla oikeus muuttaa luokituksia, jos huomaa niiden olevan väärät. Tuskin ketään haittaa jos luokituksia kiristää, tilastot vain kaunistuu, mutta laskemisesta voi joku hernettä nenään vetää, vaikka se ainakin ensimmäisen kätköni kohdalla olisi ihan aiheellista. Olin suunnitellut, että sinne pitää kävellä polkua pitkin noin 1km ja jo FTF:n hakeneet keksivät, että kahden metrin päähän kätköstä pääsee myös autolla.
Eiköhän se ole ihan sama jos joku pöljä vetää siitä herneet nenään? Mun nähdäkseni Terrainin ja Difficultyn pitää olla OIKEAT, se on ihan sama jos ne alkuun on ollut väärin, mutta jos havaitaan asia niin ne mielestäni pitää muuttaa heti, muutenhan kätkön tiedot ovat harhaanjohtavat. Ei nyt yhtä pahasti kuin väärät koordinaatit mutta useat saattavat käyttää terrainia ja difficultya määritelläkseen potentiaalisia kätköpaikkoja, jos ne ovat väärin saattavat seuraavat tulijat tehdä turhaa työtä väärien tietojen takia.

Avatar
pocotipo
Viestit: 133
Liittynyt: Ti 13.05.2008 21:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Vaikeusasteet

Viesti Kirjoittaja pocotipo » La 15.11.2008 13:39

Juu, esimerkiksi itse teen juuri näin, ilman gepsiä kun kätköjä haen :) Eipä sillä, itsellä on eniten tainnut olla hankaluuksia löytää juurikin monia D 1-1,5 purkkeja, kun taas eräät D 3-4 kätköt ovat auenneet yllättävän helposti :lol: Ehkä noita "helppoja" kätköjä hakiessa tulee lähdettyä vähän soitellen sotaan..

Siispä vaihdan suosiolla kätköjeni vaikeusastetta hiukan korkeammaksi. Kiitos vastauksista!

TunturiTiger
Viestit: 144
Liittynyt: To 28.08.2008 21:23
Paikkakunta: Virrat

Re: Vaikeusasteet

Viesti Kirjoittaja TunturiTiger » Su 16.11.2008 21:15

Hups.. Nyt meinas tapahtua iso moka! Ton esteetön mysteeri kätkön kuvauksesta puuttui yks laskukaava ja koordinaatit. Oisko toi ollu sitten jo 6 tähden mysteeri.

Pyydän nöyrimmin anteeksi kaikilta jotka sitä ehti jo pähkäileen!

wesbridge
Viestit: 150
Liittynyt: Su 17.06.2007 11:06
Paikkakunta: Tampere

Re: Vaikeusasteet

Viesti Kirjoittaja wesbridge » Su 16.11.2008 21:27

TunturiTiger kirjoitti:Hups.. Nyt meinas tapahtua iso moka! Ton esteetön mysteeri kätkön kuvauksesta puuttui yks laskukaava ja koordinaatit. Oisko toi ollu sitten jo 6 tähden mysteeri.
Mää sitä ainakin katoin ja totesin, että D4 taitaa olla mulle nykyään liian vaikea. Mutta kummasti alkoi lyyti kirjoittamaan kun sinne lisättiin tarvittavat kaavat ja koordinaattien muodostustapa. :wink:

Tekevälle sattuu, joten ei siitä sen enempiä.
-- wesbridge

Avatar
kaskas
Viestit: 128
Liittynyt: To 13.11.2008 21:45
Paikkakunta: Tampere

Re: Vaikeusasteet

Viesti Kirjoittaja kaskas » Su 16.11.2008 22:11

Mä ehdin sitä pähkäillä, mutta totesin aika äkkiä että joko tästä puuttuu jotain tai sitten tää on TOSI vaikea :D Ny ku viä kerkiäis äkkiä hakeen...
Jotka tulevat suorinta tietä, saapuvat tyhjin taskuin. Jotka ovat kolunneet kaikki polut, tulevat säihkyvin silmin, polvet ruvella ... outoja hedelmiä hauraassa säkissään. Niin se ystäväni on, niin se on, että eksymättä et perille löydä. - T. Tabermann.

Avatar
Vilosparta
Viestit: 191
Liittynyt: Ma 19.02.2007 11:49
Paikkakunta: Hyvinkää / Tartto Viro

Re: Vaikeusasteet

Viesti Kirjoittaja Vilosparta » Ma 13.04.2009 21:02

Olen pariinkin kertaan saanut "pyyhkeitä" vääristä vaikeusasteista. Kuulisin mielelläni mielipiteitä lähinnä "Hyvinkää 0-km" ja "View to Vantaa" tiimoilta. Olenko täysin metsässä kun olen luokitellut nuo 1/1? Oma pähkäilyni on tuottanut sellaisen tuloksen kun kätköpurkki on täysin näkyvillä, jopa pyörätuolista noukittavissa (ei ehkä kaikkein paksuimman lumen aikaan) niin oikea D/T olisi 1/1. Toisessa on vielä kuvakin paikasta jossa purkki sijaitsee. Jos purkkina olisi tavallinen 35 mm:n filmipurkki niin aivan selkeä 1/1. Lähinnä niiltä, jotka ko. purkit on löytäneet, onko luokitus oikea ja jos ei niin millä perusteella
"Päivittäin googlaan KeithRichardsin ja jos hän elää minullakin menee hyvin (Antony Bourdain)"

Avatar
MooseM
Viestit: 215
Liittynyt: To 21.12.2006 17:15
Paikkakunta: Hattula,Kanta-Häme

Re: Vaikeusasteet

Viesti Kirjoittaja MooseM » Ma 13.04.2009 21:38

Kyllä noissa kahdessa Hyvinkään jemmassa on arvot ihan kohdillaan.

Tässä on viimeaikoina tullut tehtyä erinäisiä huomioita muutenkin ko.asiaan.Tuntuu kovin helposti tulevan nykyään rutinaa,jos kätkö ei löydy minuutissa.Monet aloittelevat kätköilyn nykyään puhelinsovelluksilla,joten ymmärrän toisaalta harmituksen jos helpotkaan kätköt eivät löydy heti.Noiden puhelimien tarkkuus kun on mitä on.
Mutta toisaalta,tämähän pitäisi nimenomaan olla etsimisharrastus.Jos purkki ei heti satu kätösiin,niin ei siitä kannata meteliä nostaa.Joskus vain on niin,että piilottaja on ollut näppärämpi kuin etsijä :lol: :lol:

Avatar
Giliad
Viestit: 224
Liittynyt: Pe 29.08.2008 8:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vaikeusasteet

Viesti Kirjoittaja Giliad » Ma 13.04.2009 22:21

Vilosparta kirjoitti:Lähinnä niiltä, jotka ko. purkit on löytäneet, onko luokitus oikea ja jos ei niin millä perusteella
Siihen 0km purkkiin, juuri jokunen päivä sitten purkin toisella yrittämällä löytäneenä; terrain on mun mielestä ihan paikallaan mutta vaikeusastetta nostaisin itse hieman. Mulla on sellainen tuntuma että tradien kanssa ykkönen tarkoittaa kutakuinkin "piilotettu niin perinteisellä tavalla kuin voi vain olla, niin perinteiseen paikkaan kuin vain osataan ja purkki on vallan tavanomainen". Siinä kohtaa kun etsijän täytyy ruveta oikeasti käyttämään hoksottimia, eli yleensä kun purkin tekoon on käytetty vähän enemmän vaivaa ja pohdintaa, niin vaikeusastekin voisi vähäsen nousta. Aika usein ne täysin näkyvillä olevat purkit ovat vaikeimpia löytää :)
MooseM kirjoitti:Joskus vain on niin,että piilottaja on ollut näppärämpi kuin etsijä
Juuri näin! Ja esimerkiksi tuon 0km hyvinkään kohdalla näin voi helposti käydä. Mutta kyllä siitä voisi tekijäkin ottaa itselleen vähän ylimääräistä krediittiä vaikeusasteen muodossa ;)

jvuotila
Viestit: 95
Liittynyt: Pe 02.01.2009 10:11
Paikkakunta: Janakkala (Tervakoski)
Viesti:

Re: Vaikeusasteet

Viesti Kirjoittaja jvuotila » Ma 13.04.2009 22:24

No juu, pitää nyt rutisijana osallistua sen verran keskusteluun että mielestäni naamiointi nostaa kätkön vaikeusluokitusta. Eli ainakin tuossa "View to Vantaa" kätkössä naamiointi on tehokas, joten mielestäni ja vähäisen kokemuksen mukaan muodostuneen näppituntuman mukaan kyseessä olisi D2,5 tai jopa D3 kätkö. Jos tälle "helpolle" peruskätkölle tulee aloitteleva kätköilijä niin aika suurella todennäköisyydellä hän poistuu paikalta tyhjin käsin.

"Hyvinkää 0-km" en voi muuta tehdä kuin häpeällisesti rutista, mutta oudolta se tuntuu kun D1 purkki ei antaudu kun kaksissa miehin olemme kaverin kanssa kätköä kaksi kertaa jo käyty etsimässä. Etsinnät on olleet aika perusteellisia, mutta ilmeisesti ei tarpeeksi. Siltaa olemme kolunneet läpi noin 70m matkalta ja tosiaan jo pulttejakin* irroitimme, koska sekin on potentiaalinen piilotustapa. Pulttien kokokin täsmäsi mutterin leveyden ja pultin pituuden suhteen kätkökuvauksessa annettuihin mittoihin...

Henkilökohtaisesti en ymmärrä miksi naamiointia ei oteta vaikeusluokituksessa huomioon. Itseäni harmittaa tapa tehdä tarkoituksella Suomen vaikeimpia D1 kätköjä jotka on naamioitu niin ettei niitä voi mitenkään erottaa ympäristöstä. Väärä luokitus tuo paikalle kätköilijöitä jotka eivät olisi kiinnostuneita etsimään purkkia jos luokitus noudattelisi yleistä vaikeustasoluokitusta ja kertoisi oikeasti jo kätkön luonteen.

Tiivistäen: Jos tulen etsimään D1 kätköä, on minulla tietyt ennakko-odotukset purkin helppoudesta.

*) Pultit on kiinnitetty takaisin paikalleen asianmukaisesti :wink:

PS. Tarkoitus ei ole pahoittaa kenenkään mieltä. Esitän kritiikkiä jos se tuntuu aiheelliselta ja yleensä asiat kehittyvät kritiikin kautta.

edit: Se täytyy vielä lisätä että on todella hienoa kun näihin purkkeihin nähdään vaivaa. Kun vaan tuo luokitus vielä täsmäisi... :?

Avatar
martsa
Viestit: 87
Liittynyt: To 04.10.2007 9:40

Re: Vaikeusasteet

Viesti Kirjoittaja martsa » Ma 13.04.2009 22:40

MooseM kirjoitti:Monet aloittelevat kätköilyn nykyään puhelinsovelluksilla,joten ymmärrän toisaalta harmituksen jos helpotkaan kätköt eivät löydy heti.Noiden puhelimien tarkkuus kun on mitä on.
Äläs nyt :) Olen huomannut sellaisen piirteen itsessäni, että "tarkempi" gepsi on alkanut jäädä taskun pohjalle, kun puhelinsovellusta on niin paljon mukavampi käyttää, karttojen, kätkökuvausten sun muun suhteen... Tarkkuus kun on kovin suhteellinen käsite, ja se ero puhelimen ja käsigepsin välillä on loppujen lopuksi aika pieni. Molemmat heittää, molemmat kierrättää ympyrää. :)
Kuva Neongeo - Geocaching for Android

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vaikeusasteet

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » Ma 13.04.2009 23:48

martsa kirjoitti:
MooseM kirjoitti:Monet aloittelevat kätköilyn nykyään puhelinsovelluksilla,joten ymmärrän toisaalta harmituksen jos helpotkaan kätköt eivät löydy heti.Noiden puhelimien tarkkuus kun on mitä on.
Äläs nyt :) Olen huomannut sellaisen piirteen itsessäni, että "tarkempi" gepsi on alkanut jäädä taskun pohjalle, kun puhelinsovellusta on niin paljon mukavampi käyttää, karttojen, kätkökuvausten sun muun suhteen... Tarkkuus kun on kovin suhteellinen käsite, ja se ero puhelimen ja käsigepsin välillä on loppujen lopuksi aika pieni. Molemmat heittää, molemmat kierrättää ympyrää. :)
Myyntimiehen puhetta. Välillä se puhelin heitättää aivan tolkuttoman paljon. Hyvällä säällä toimii taas ihan ok. Oman gepsini kartta taas on erittäin paljon parempi kuin se GL:ssä käytetty. Ainoa puhelimen etu on mielestäni realiaikaisuus. Sillä voi katsoa kätkön tiedot, joka on juuri ilmestynyt. Nykyisin minulla on yleensä käytössä molemmat yhtäaikaa. Gepsillä sen purkin yleensä kuitenkin haen, ellei ihan ilmeinen ole.
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

Avatar
martsa
Viestit: 87
Liittynyt: To 04.10.2007 9:40

Re: Vaikeusasteet

Viesti Kirjoittaja martsa » Ti 14.04.2009 0:51

Dragonfly Vet kirjoitti:Myyntimiehen puhetta. Välillä se puhelin heitättää aivan tolkuttoman paljon. Hyvällä säällä toimii taas ihan ok. Oman gepsini kartta taas on erittäin paljon parempi kuin se GL:ssä käytetty. Ainoa puhelimen etu on mielestäni realiaikaisuus. Sillä voi katsoa kätkön tiedot, joka on juuri ilmestynyt. Nykyisin minulla on yleensä käytössä molemmat yhtäaikaa. Gepsillä sen purkin yleensä kuitenkin haen, ellei ihan ilmeinen ole.
Kyllä näinkin. Meillä taas puhelin on ensisijainen laite kätkön haussa, gepsi avuksi loppumetreillä, jos alkaa tuntua siltä. (Kartoista voisi jauhaa enemmänkin... mainittakoon, että käsigepsini vektorikartta ei ole mikään erikoinen). Mutta kuten todettua, kaksin kappalein on laitteita liikenteessä ja pahimmillaan yhtäaikaa toinen oikeassa, toinen vasemmassa kädessä. Toivottavasti joskus tulee pärjäämään vain yhdellä :)
Kuva Neongeo - Geocaching for Android

Avatar
rp55
Viestit: 350
Liittynyt: Ke 20.12.2006 22:11
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Vaikeusasteet

Viesti Kirjoittaja rp55 » Ti 14.04.2009 8:52

Vilosparta kirjoitti:Olen pariinkin kertaan saanut "pyyhkeitä" vääristä vaikeusasteista. Kuulisin mielelläni mielipiteitä lähinnä "Hyvinkää 0-km" ja "View to Vantaa" tiimoilta. Olenko täysin metsässä kun olen luokitellut nuo 1/1? Oma pähkäilyni on tuottanut sellaisen tuloksen kun kätköpurkki on täysin näkyvillä, jopa pyörätuolista noukittavissa (ei ehkä kaikkein paksuimman lumen aikaan) niin oikea D/T olisi 1/1. Toisessa on vielä kuvakin paikasta jossa purkki sijaitsee. Jos purkkina olisi tavallinen 35 mm:n filmipurkki niin aivan selkeä 1/1. Lähinnä niiltä, jotka ko. purkit on löytäneet, onko luokitus oikea ja jos ei niin millä perusteella
Sain omalta kätköltä lokkauksen jossa ihmeteltiin vaikeusastetta 4.5 ja oli kuitenkin löytynyt helpommin kuin olivat luulleet. Mielestäni en ole ko. kätkölle tuollaista vaikeutta laittanut vaan muutin sen nyt takaisin 1.5:ksi. Olisiko voinut muuttua itsestään vai oliko joku tenhyt jekkua (löytänyt salasanani) ?
rp55
Sunt pueri pueri et pueri puerilia tractant.
Pojat on poikia, ja pojilla poikien huvit

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”